بهداشت وسلامت

ساخت وبلاگ

این پرده غشای نازکی از بقایای دوران جنینی است . درست در مدخل مهبل قرار دارد و از بیرون قابل مشاهده است این پرده اشکال متفاوتی دارد اغلب موارد این غشا با اولین نزدیکی پاره شده و منجر به مقدار کمی خونریزی میشود . در برخی موارد خونریزی شدید است که لازم است توسط پزشک و یا ماما ویزیت شود . در بعضی اززنان نیز پرده بکارت از نوع ارتجاعی بوده و تنها حین زایمان پاره میشود . بعضی از زنان هم بدون این پرده متولد میشوند . گاهی این بافت بسیار محکم بوده و مانع از رابطه جنسی عادی میشود . در این موارد به پزشک و ماما مراجعه کنید . در دوران کودکی ممکن است به سبب ورزش هایی مانند دوچرخه سواری ، اسب سواری ، و ژیمناستیک و ... ممکن است به این غشا صدمه وارد شود . در صورتی که به دنبال نزدیکی خونی مشاهده نشد آرامش خودتان را حفظ کنید و در صورتی که لازم میدانید ، به پزشک یا ماما مراجعه کنید. بارداری با وجود پرده بکارت هم مشاهده شده است . احتمال پاره شدن پرده بکارت حتی با تماس کم هم امکان پذیر است و الزاما هر پرده بکارت موقع پاره شدن خونریزی ندارد

بهداشت وسلامت...
ما را در سایت بهداشت وسلامت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : یگانه خراسانی behdashtvasalamat بازدید : 307 تاريخ : شنبه 27 ارديبهشت 1393 ساعت: 0:32

1- برای کردن  پوست از عرق و کاهش تعداد باکتری های سطح پوست شستشوی روزانه ی پاها توصیه میشود

2- جوراب ها مرتبا تعویض و شسته شوند . پند جوراب در دسترس باشد تا به موقع بتوان آن ها را تعویض کرده و شست .

3- از کفش متناسب با فصل استفاده شود . مثلا در فصل تابستان از کفش راحت استفاده شود و از پوشیدن کفش ساقه دار به خصوص به مدت طولانی خودداری شود .

همچنین شستشوی پوست و حمام کردن بوی ناخوشایند بدن را از بین میبرد و باعث ارامش میشود تعداد دفعات حمام مهم نیست بلکه مهم اینست که پوست تمیز باشد و البته نباید به طور وسواس گونه شستشو داد که خود باعث اسیب و خشکی پوست  میشود . بهترین فاصله برای حمام یک روز در میان است.

بهداشت پوست در دوران بلوغ

در دوران بلوغ به علت تغییرات هورمونی و ترشح هورمون های جنسی ، پیاز مو ، غدد عرق در محلهای ویژه ای از بدن رشد بیشتری کرده و فعالتر میشوند غدد چربی در روی صورت ، سینه و قسمت بالای پشت فعال میشوند و جوشهای غرور جوانی ممکن است بروز کند .

یکی از تغییرات چشمگیر دیگر که در دوره نوجوانی در پوست بروز میکند ، ظاهر شدن تعدادی خاهای رنگدانه است که معمولترین آن کک  و مک است که به علت عدم انتشار یکنواخت  ملانین (هورمون مترشحه از هیپوفیز مغز ) در سطح پوست و تجمع ان در نقاط ویژه ای ظاهر میشوند . یکی دیگر از مشکلات پوستی ، جوش های غرور است که 90 در صد پسرها و 80 در صد دخترها را مبتلا میسازد. محل معمولی این جوش ها بیشتر در صورت است . ولی در بالای قفسه ی سینه ، پشت شانه ها و روی شانه ها هم بروز میکند .

برای پیشگیری از عفونی شدن این جوش ها و کنترل آن ها انجام اقدامات زیر توصیه میشود :

1- استحمام روزانه و شستشوی پوست صورت با آب گرم و صابون به خصوص شبها قبل از خواب

2- وسایل استحمام ،حوله صورت ، تیغ یا ماشین ریش تراش باید ویژه و شخصی باشد

3- لباس زیر هر  روز تعویض ،شسته و اتوکشی شود

4- از دست زدن و بازی با جوش ها مطلقا خودداری شود

5- ورزش کردن ، تفریح در هوای پاک و تمیز ، استراحت کردن به اندازه ی کافی در پیشگیری از بروز جوش ها موثر است

6- پرهیز از سیگار کشیدن که در سلامتی و شادابی پوست موثر است

7- پرهیز از عصبانیت و نگرانی ها و فشارهای روانی که عامل بروز جوش هاست

بهداشت پوست بزرگسالان

تغییرات پوستی در بزرگسالان بستگی به وراثت و عوامل محیطی دارد ، ضایعات مختلفی در این سن در پوست دیده میشود مانند بروز غدد چربی ، پیداشدن آکنه های قهوه ای  که در بزرگسالان اتفاق می افتد موقتی و زود گذر است در صورت که به علت بارداری و خوردن قرص های ضد بارداری ایجاد شده باشند ، بعد از زایمان ، با قطع قرص های ضد بارداری و یا درمان اختلال ترشح هورمونها نا پدید میشوند بروز میخچه در انگشتان پا در سن بزرگسالی بیشتر به چشم میخورد .

برای پیشگیری از این عوارض پوستی توجه به رعایت اصول بهداشتی اهمیت خاصی دارد

1- مانند استحمام کردن

2- توجه به رژیم غذایی صحیح و مناسب سن

3- اجتناب از پوشیدن لباس هایی با الیاف مصنوعی

4- پیشگیری از خستگی جسمی و روحی

5- پرداختن به ورزش و تفریح در هوای پاک  ودور از الودگی های شهر

6- اجتناب از پوشیدن کفش های تنگ و نوک باریک و لباس های پلاستیکی

7- تا حد امکان اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور افتاب و در صورت قرار گرفتن استفاده از کرم ضد افتاب

8- همه افراد به خصوص بزرگسالان باید به طور مرتب پوست بدن خود را بررسی کنند و در صورت مشاهده تغییرات غیر طبیعی سریعا باید به پزشک مراجعه و درمان شوند.

9- گرما قادر است به درون پوست رخنه کند و به بافتها صدمه وارد کند هنگام استفاده از سشوار دستی نباید آن را در حالت بسیار داغ قرار داد از گرمای نیم روزی هم تا حد امکان باید اجتناب کرد.

10- نوشیدن اب فراوان به میزان حداقل 8 لیوان در روز

11- سیگار کشیدن پوست را از جریان یافتن طبیعی خون محروم ساخته و سبب انقباض مویرگهای  پوستی میگردد . همچنین سیگار از رسیدن اکسیژن و مواد مغذی به پوست جلوگیری میکند .

12- مصرف ویتامین های آ وب در سلامتی و شادابی پوست موثر است

بهداشت وسلامت...
ما را در سایت بهداشت وسلامت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : یگانه خراسانی behdashtvasalamat بازدید : 234 تاريخ : جمعه 26 ارديبهشت 1393 ساعت: 23:57

برخی از زنان در دوران بلوغ ٬قاعدگی ٬بارداری و یا‌‌‌‌ئسگی ٬دچاربرخی بیماری ها و مشکلات دهان ودندان می شوند . افزایش هورمون ها در دوران بلوغ ٬موجب تشدید جریان خون در لثه ها و قرمزتر شدن انها میشود . در دوران قاعدگی لثه هاقرمز تر میشوند و احتمال خونریزی لثه در این روزها بیشتر است .

این مساله با اتمام قاعدگی فروکش میکند در دوران بارداری حساسیت های لثه و دندان ها از ماه دوم وسوم اغاز میشود و تا ماه هشتم نیز ادامه دارد . در این مدت احتمال تورم وخونریزی لثه ها بیشتر است . استفاده از قرص های ضدبارداری نیز موجب به وجود امدن این وضعیت میشود . برخی از زنان در دوران یائسگی نیز لثه هایشان به شدت خشک میشود و بیشتر در معرض تورم وخونریزی لثه هستند .

۷نکته برای جلوگیری از زخم ٬تورم و خونریزی لثه ها

۱-هر روز دست کم دو بار دندان های خود را با شیوه صحیح مسواک بزنید

۲-هرروز دندان هایتان را با نخ دندان تمیز کنید. این کار چند دقیقه بیشتر طول نمیکشد اما همین کار کوچک موثرترین راه برای جلوگیری از مشکلات لثه است

۳-رژیم غذایی متناسبی را رعایت کنید . یک رژیم غذایی متعادل ٬حاوی انواع ویتامین ها (خصوصا ویتامین سی و کلسیم ) احتمال بیماری های لثه را به حداقل میرساند .

۴-مقدار زیادی اب بنوشید نوشیدن اب کافی ٬خصوصا بعد از غذا خوردن به شستشوی دندانها کمک میکند

۵-از هرگونه دود پرهیز کنید اگرسیگار میکشید باید عواقب ان را نیز تحمل کنید . بنابراین اگر به سلامتی دندان ها و لثه خود می اندیشید از همین امروز اقدام به ترک ان نمایید

۶-از خوردن غذاهای بسیار سرد و بسیارگرم خودداری کنید وقتی که از بیماری های لثه رنج میبرید در میابید که خوردن غذاهای ولرم چقدر بیشتر احساس راحتی میکنید.

۷-راحت و ارام باشید . اضطراب باعث افزایش ترشح هورمون استرس (کورتیزول) و در نتیجه افزایش التهاب بدن ٬از جمله لثه می شود.

بهداشت وسلامت...
ما را در سایت بهداشت وسلامت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : یگانه خراسانی behdashtvasalamat بازدید : 228 تاريخ : شنبه 27 ارديبهشت 1393 ساعت: 0:46